بازخورد

بازخورد كه در بسياري از علوم فيزيكي و اجتماعي مفهوم زيربنائي داشته و از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است، در فرايند بازيابي اطلاعات نيز، عنصري بسيار اساسي در تسهيل ارتباط بين استفاده‌كنندگان و نظام‌هاي بازيابي اطلاعات محسوب مي‌گردد . اگر یکی از هدف های فرایند نظام آموزشی، ایجاد تغییر در ساخت ‌شناختی و فرایندها‌ی ذهنی (سیف، 1387) یادگیرندگان بدانیم  بدان گونه که دانش آموز، بتواند آنچه را در یک موقعیت فراگرفته ، در موقعیت متفاوت دیگری به کار گیرد ؛ توان  انتقال و کاربست آن آموخته ها را داشته باشد. این خواسته ممکن نمی گردد مگر يادگيرنده در فرایند آموزش به صورت پیوسته و هدفمند بازخورد های دقیق ، متناسب و کاملی را دریفت نماید تا بر آن اساس به خوبی از روند تلاش ، پیشرفت و موفقیت های خود آگاه گردیده و در مهندسی جریان یادگیری جایگاه خود را به خوبی درک می کند و فعالیت های خود را بر اساس نقش مؤثری که در سرنوشت خود ایفا می نماید ، مدیریت می کند . پر واضح است که بازخورد های عددی از ظرفیت لازم برای ایجاد شرایط ذکر شده ناتوانند و فقط بیانگر این نکته هستند که مشکلاتی در دستیابی دانش آموزان به اهداف وجود دارد اما این که این مشکلات کجا ، در چه افرادی و چرا وجود دارند ؟سکوت می کند . بنابراین باید چاره ای اندیشید و فکری کرد تا آن چه از یک بازخورد به معنای واقعی کلمه مورد انتظار است محقق شود .

در ادامه مطلب بخوانید..


ادامه مطلب

 

نوشته شده توسط نازنین غفرانی در ساعت موضوع | لینک ثابت


نمونه برگ های پوشه کار

نمونه برگ های پوشه کار - وبلاگ قره داغي

- عنوان درس

- شرح حال

-خودارزيابي دانش آموز

-نمونه برگ ارزيابي معلم از پوشه كار درپايه اول

-نمونه برگ ارزیابی والدین از پوشه کار

- نمونه برگ پيشرفت دانش آموز

و.......

 در ادامه مطلب بخوانید...


ادامه مطلب

 

نوشته شده توسط نازنین غفرانی در ساعت موضوع | لینک ثابت


پوشه كار دريك نگاه

 پوشه کار در یک نگاه - بهمن قره داغی

اجزاء و عناصر پوشه کار
  • نمون‌برگ خودارزیابی دانش‌آموز
  • نمون‌برگ خود ارزیابی معلم در تنظیم پوشه کار 
  • نمون‌برگ ارزیابی معلم
  • نمون‌برگ ارزیابی والدین
  • نمون‌برگ پیشرفت
  • پوشه
  • جلد و مشخصات روی جلد
  • فهرست محتوا
  • برگ شرح حال
  • محتوا
پوشه
پوشه می تواند به صورت کلاسور ،پَروَندان ( زونکِن )، تلک (طلق )، تولیدی دانش‌آموز، کیسه پلاستیکی و…باشد .
مشروط بر اینکه بایگانی  موثر ،دست رسی آسان  و زیبایی ظاهری
 
جلد و مشخصات روی جلد
  • نام :
  • استان
  •  منطقه
  •  مدرسه
  •  سال تحصیلی و پایه تحصیلی
  • در شیرازه  پوشه کار:
  •  نام خانوادگی و نام دانش آموز 
تقسیم پوشه کار به بخش ها و لایه های مورد نیاز
  • ورزش
  • هدیه های آسمانی
  • رفتارهای اجتماعی و عاطفی
  • نمون برگ ها
  • قرآن
  • بخوانیم
  • بنویسیم
  • ریاضیات
  • علوم
  • هنر
برگ شرح حال
فهرست محتوی
فهرست محتوا
محتوا
نمونه کار ها و فعالیت های مرتبط ، به هم پیوسته و فرایندی دانش آموز
نمون‌برگ خودارزیابی دانش‌آموز
نمون‌برگ خود ارزیابی معلم در تنظیم پوشه کار 
نمون‌برگ ارزیابی والدین
نمون‌برگ پیشرفت
مرحله ارزیابی و ارایه بازخورد
  • موردی
  • ادواری
  • پایانی
تحویل پوشه کار به دانش آموز /اولیا
 
چه کسانی ، چه وقت  و به چه منظوری  از پوشه کار و نتایج ارزیابی  آن  استفاده می کنند  ؟
  • دانش آموز
  • معلم
  • دانش آموز _ معلم
  • دانش آموز – دانش آموز
  • دانش آموز – گروه
  • دانش آموز – والدین
  • دانش آموز – معلم – والدین
  • مدیر واحد آموزشی
در ادامه مطلب بخوانید...


 

نوشته شده توسط نازنین غفرانی در ساعت موضوع | لینک ثابت


حقوق کودکان و ارزشيابی توصیفی

حقوق کودکان و ارزشيابی توصیفی

دکتر محمد حسنی

مدرسه یکی از نهادهای موثر در توسعه انسانی در جامعه امروز محسوب می شود.این نهاد با پذیزش کودکان و نوباوگان در حساس تزین دوران زندگی و با فراهم اوردن محیط مناسب زمینه رشد متعال و همه جانبه آنان را فراهم اورد تا به عنوان انسانی سالم و مسول  آگاه و فعال در عرسه اجتماعی وارد شوند .مدرسه برای تحقق این کارکرد خود نیازمند ساز و کارهای دقیق و حکیمانه در زمینه برنامه ریزی تدریس وارزشیابی است .بی تردید برای ارزیابی ساز وکارهای مورد نظر واطمینان از دستیابی به اهداف بایستی ملاک ها واصول معتبرو مقبولی مد نظر قرار گیرد .

اصول وملاک های معتبر برای ارزیابی ساز وکارهای حاکم بر مدرسه از منابع گوناگونی به دست می اید .یکی از منابعی که امروزه بسیار مورد توجه قرار دارد حقوق کودکان[1] به ویژه حقوق تربیتی کودکان است. کودکان مانند هر انسان بزرگسال صاحب حق و حقوقی است. که از جمله مهمترین آنها حق بر آموزش و پرورش است . براساس این حق هر انسانی که در جامعه ای متولد می شود حق دارد از حداقل آموزش متناسب با زمان خود برخوردار گردد. این حق در بند های 1 و 14 و 15 اصل سوم قانون اساسی کشور مورد تاکید قرر گرفته است. دولتها موظف هستند شرایط مناسب تحقق این حق را فراهم سازند به سخن دیگر دولت عهده دار سياست گزاري و برنامه ريزي براي تحقق آن یعنی در دسترس بودن، با كيفيت بودن و قابل انطباق بودن است(انصاری، 1386)

اگر چه از منظر عام تمامی حقوق کودکان حقوق تربیتی آنان است زیرا معطوف به سازوکارهایی است که زمینه رشد سالم و صحیح آنان را فراهم می اورد.(حاجی ده آبادی، 1384 )اما از منظر خاص حقوق تربیتی کودکان به مجموعه ای از دستورالعمل ها قوانین الزام اور گفته می شود که در ارتباط با نهادهای اموزشی وتربیتی وعملکرد بهینه آنان وضع شده است(همان) یعنی در بعد وظایف دولت دستورات و قوانینی که به تحقق آموزشی با این ویژگیها (دسترس بودن، با كيفيت بودن و قابل انطباق بودن) بینجامد.منابع الهام بخش حقوق تربیتی کودکان عبارتند از:

در سطح بین المللی:

·               کنوانسیون حقوق کودکان

·               اعلامیه جهانی حقوق بشر

در سطح ملی:

·               قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

·               قانون حمایت از کودکان و نوجوانان

·               قانون تامین وسایل وامکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی

·               منشور ملی حقوق دانش اموزان ایرانی

در ادامه مطلب بخوانید...


ادامه مطلب

 

نوشته شده توسط نازنین غفرانی در ساعت موضوع | لینک ثابت


فشار نهادينه شده براي کسب نمره

 

اميرارسلان نامدار وقلعه سنگ باران ، ارزشيابي توصيفي وحذف نمره

     در نظام ارزشيابي موجود کشورمان که کاربرد مقياس فاصله اي (20-0) سابقه ای طولانی داشته و بسيار رايج است ، پديده اي شکل گرفته است که مي توان فشار نهادي براي کسب نمره[1] ناميد (Inou,2005). به سخن ديگر، بر اساس رويکرد کاهش گرایانه نظام ارزشيابي تحصيلي ، که پيشرفت تحصيلي را در موفقيت در پاسخ به تعدادي سوال امتحان خلاصه مي نمايند و آن را براساس مقياس فاصله اي صفر تا بيست، اعلام مي نمايد . پيشرفت خلاصه و کاسته شده است در نمره و نمره، نماد پيشرفت است . به همين علت کسب نمره، بسيار حساس و سرنوشت ساز است . به گونه اي که به صورت يک فشار نهادينه درآمده است. دانش آموز از ناحيه والدين ، جامعه ، مدرسه و معلم براي کسب نمره در فشار است و همچنين مدرسه و معلم براي اين امر از ناحيه بخشهاي ديگر جامعه تحت فشار نمره قرار دارد . به هر حال همه به گونه اي سرگرم و دلمشغول نمره هستند. اين فشار براي کسب نمره ، آثار نامطلوبي بر فرآيند آموزش و يادگيري در مدرسه و کلاس درس دارد . نتيجه فرآيند ياددهي _ يادگيري را در نمره خلاصه کردن، آسيبهاي زيادي را برجاي مي گذارد و عملاً باعث مي شود که کودکان و نوجوانان ما از تجربه هاي مفيدي که مي توانند در حين زندگي آموزشگاهي داشته باشند ، محروم نمايد

اين وضعيت ، مشابه افسانه اي است که کوئليو در داستان کيمياگر نقل مي کند که کاسبي پسرش را نزد مرد فرزانه اي که در قصر زيبايي زندگي مي کرد ، فرستاد تا راز خوش بختي را از او بياموزد .

 در ادامه مطلب بخوانید...


ادامه مطلب

 

نوشته شده توسط نازنین غفرانی در ساعت موضوع | لینک ثابت


گزارشی از روند اجرای ارزشیابی توصیفی

زهرا حصاربانیِِ :کارشناس مسئول ارزشیابی تحصیلی و تربیتی- دفتر اموزش ابتدایی و پیش دبستانی

در دهه هفتاد هجري شمسي کيفيت آموزش ،تحت تأثير شرايط جهاني و همچنين چالشهاي پيش روي نظام آموزشي ، يكي از مسائل اساسي نظام آموزشي شدوضروري مي نمود تصميمگيرندگان و سياستگذاران نظام در مواجهه با اين مسأله به دو سؤال اساسي زير پاسخگو باشند و براي آن چارهجويي نمايند:
1 ـ چگونه دانشآموزان بهتر ياد ميگيرند؟( اين سؤال به بهبود كيفيت جريان يادگيري در مدرسه توجه دارد.)
2 ـ چگونه معلمان ميتوانند بهتر آموزش دهند؟ (اين سؤال به بهبود كيفيت جريان ياددهي نظر دارد.)
يكي از محورهاي اساسي رشته پيوند بين اين دو مسأله، يعني يادگيري و ياددهي، نظام ارزشيابي تحصيلي است. شواهد بسياري در دست بود كه نشان مي داد ،ارزشيابي تحصيلي يكي از عوامل مؤثر در بهبود كيفيت اين دو باشد. پژوهشها و تحقيقات هم نشان از وجود چنين تأثيري دارد.
از سوي ديگر نارضايتي از نظام ارزشيابي موجود در محافل تربيتي، كاملاً شايع شده بود. بر اين اساس نگاه تصميمگيرندگان، متوجه اين حوزه و ايجاد اصلاحات در آن شد. آغاز اين توجه در طرح دو نوبتي نمودن امتحانات و برجسته كردن نقش ارزشيابي مستمر بود. در همايش مهندسي اصلاحات در آموزش و پرورش توجهي به اين زمينه شد و يك مقاله نيزدر اين خصوص ارائه گرديد. تشكيل دفتر ارزشيابي تحصيلي و تربيتي در معاونت آموزش عمومي نيز، شاهد ديگري است بر اين مدعا كه ارزشيابي تحصيلي به موضوعي قابل توجه براي تصميمگيرندگان و سياستگذاران تبديل شده بود.
پيرو اين توجه ويژه ،شوراي عالي آموزش و پرورش طي رأي صادره در جلسه 674 مورخ 2/5/81 به دفتر ارزشيابي تحصيلي و تربيتي مأموريت داد تا درخصوص تبديل مقياس كمي (20 ـ 0) به مقياس كيفي، مطالعاتي انجام داده، گزارش آن را به شورا ارائه دهد. دفتر ارزشيابي تحصيلي بعد از مطالعات و بررسيهاي به عمل آمده، طرحي را تحت عنوان ارزشيابي توصيفي تهيه و به شوراي عالي ارائه نمود. اين طرح با هدف افزايش كيفيت فرآيند ياددهي ـ يادگيري، كاهش اعتبار آزمونهاي پاياني و افزايش بهداشت رواني محيط ياددهي ـ يادگيري همراه با ايجاد تغييرات زير در نظام موجود ارزشيابي تحصيلي، تهيه شد.
- تغيير مقياس فاصلهاي (20 ـ0) به مقياس ترتيبي
- تغيير ساختار كارنامه و تبديل آن به كارنامه توصيفي تحت عنوان گزارش پيشرفت تحصيلي
- تغيير و تنوع بخشي به ابزارها و روشهاي جمعآوري اطلاعات از وضعيت تحصيلي دانشآموز، مانند : پوشه کار ، ازمونهاي عملکردي ، چک ليست ، برگ ثبت مشاهدات و ...
- تغيير در رويكرد كلي ارزشيابي از ارزشيابي پاياني به ارزشيابي تكويني و فرآيندي
- تغيير در مرجع تصميمگيرنده در ارتقاءدانشآموزان كه در اين طرح به جاي امتحانات پاياني،معلم و شوراي مدرسه مرجع صاحب صلاحيت تصميمگيري تعيين شد.

در ادامه مطلب بخوانید...


ادامه مطلب

 

نوشته شده توسط نازنین غفرانی در ساعت موضوع | لینک ثابت


چگونگي اجراي ارزشيابي توصيفي

 

 تحليل پيشرفتها و ضعفهاي دانش‌آموز

     فعاليت اساسي ديگر معلم در جريان يادگيري و ارزشيابي از روند آن، تحليل ضعفها و قوتهاي دانش‌آموز است. داوري ارزشي معلم، زماني کامل مي شود که قادر باشد تحليلي درست از روند پيشرفت دانش‌آموز داشته باشد و او را در گامهاي بعد ياري نمايد. اين فعاليت عملاً  جداي از فعاليت بازخورد نيست. در بحث بازخورد گفته شد که هر بازخورد شامل دوبخش اساسي و مهم است:

     نخست، داوري در باره وضعيت يادگيري دانش‌آموز که شامل موفقيتها و خطاهاي دانش‌آموز است.  شکي نيست که بازخورد موفقيتها نقش انگيزشي دارد؛ اما تأمل در موفقيتها، يعني تحليل آنها موجب مي شود که معلم به فرا شناخت دانش‌آموز دست يابد. به کمک تحليل نحوه توفيقهاي دانش‌آموز، معلم قادر است شيوه اي را که او بهتر ياد مي گيرد، بشناسد. در مقابل، عدم موفقيتها و خطاهاي دانش‌آموزان نيز قابل تأمل است.مطالعه و تحليـل خطاهايي که در حين يادگــيري يک دانش‌آموز رخ مي دهد و شــناخت علل خطاهايي که فراواني بيشتري دارند  به شـــناخت دقيق تر کودک کمک مي کند.

 

   اين اطلاعات به دست آمده از فرايند تحليل و بررسي خطاها، دستمايه ارائه رهنمودهاي مفيد براي اصلاح و بهبود عملکرد دانش‌آموزان است.

 در ادامه مطلب بخوانید...


ادامه مطلب

 

نوشته شده توسط نازنین غفرانی در ساعت موضوع | لینک ثابت


آزمونهاي عملكردي

يکي از انواع آزمونها که در ارزشيابي توصيفي مورد توجه قرار گرفته است، آزمونهاي عملکردي است. اين گونه آزمونها به قصد ارزشيابي از عملکرد واقعي دانش‌آموزطراحي واجرامي شود. در واقع موقعيتي رابراي دانش‌آموز فراهم مي آورد که آنچه از مهارت و دانش کسب کرده است از خود بروز دهداين آزمونها امروزه در بين معلمان بسيار مورد توجه قرار گرفته است. و ابزار بسيار خوبي براي آگاهي از ميزان شناخت و مهارت دانش‌آموزان است. بدينسان آزمونهاي عملکردي به معلم کمک مي کند از مهارتها و ميزان درک و فهم دانش‌آموزان، ارزشيابي به عمل آورد. اين شيوه جديد ارزشيابي موقعيت بسيار مناسبي است براي ارزشيابي واقعي از عملکرد دانش‌آموزان، اما تهيه و اجراي آن نيازمند اندکي مهارت و دقت است. در صورتي که معلم قادر باشد آزمونهاي خوبي طراحي و اجرا کند اطلاعات ارزشمندي از چگونگي يادگيري دانش‌آموز کسب خواهد کرد. از سوي ديگر دانش‌آموزان نيز بايد براي اجراي چنين آزمونهايي آماده شوند. در طراحي آزمونهاي عملکردي بايد به نکاتي توجه نمود که درادامه به آنها اشاره مي شود:

-  اهداف آموزشي مورد نظر را معين نمائيد، روشن است که هدف آموزشي بايد مهم واساسي باشد.

 - تکليف يا فعاليت مناسب با هدف مورد نظر را مشخص کنيد؛ يعني فعاليتي را تعريف کنيد که نشان از تحقق هدف مورد نظر باشد. مثلا اندازه گرفتن مساحت زمين بازي در حياط آموزشگاه به وسيله متر.

- دانش پيش نياز تکليف مورد نظر مشخص شود و براي معلم روشن شود که دانش‌آموز پيش نياز را کسب نموده است.مثلاً در تکليف فوق با مفاهيم طول و سطح آشنا شده باشد.

 - دانش و اطلاعات لازم براي انجام آزمون عملکردي را نيز فرا گرفته باشد، به عنوان مثال اگر آزمون به اندازه سطح و طول مربوط مي شود بديهي است که دانش‌آموز اطلاعات لازم در خصوص اندازه گيري  واحدهاي مربوط را داشته باشد.

- به دقت فرايند اجراي آزمون را براي دانش‌آموزان توضيح دهيد.مي توان آن را به صورت دستورالعملي بر روي کاغذ نوشت.

 - مواد و وسايلي را که دانش‌آموز براي انجام و اجراي آزمون نياز دارد مشخص نمائيد.در مثال فوق،  متر و کاغذ يادداشت و قلم، وسايل مورد نياز است.

 - روش ارزشيابي از محصول کار دانش‌آموز را مشخص کنيد. در اين خصوص ضروري است که ملاکها و معيارهايي نتيجه نهايي تعريف شود؛ لذا بازخوردي توصيفي براساس آن ملاکها از نتيجه کار به دانش‌آموز داده مي شود. براي ارزشيابي از محصول کار دانش‌آموزان، بايد ويژگيهاي محصول را کاملاً مشخص نماييد و اين ويژگيها يا ملاکهاي محصول مناسب، به اطلاع دانش‌آموزان رسانده شود. اين کار باعث مي شود دانش‌آموزان تصور روشني از کار و هدف فعاليت خود داشته باشند و حتي بتوانند خود را در حين فرايند يادگيري ارزشيابي کنند. ارزشيابي عملکرد فرصت مناسبي را فراهم مي آورد که فرآيند فعاليت دانش‌آموزان ارزشيابي و بررسي شود.

 در ادامه مطلب بخوانید...


ادامه مطلب

 

نوشته شده توسط نازنین غفرانی در ساعت موضوع | لینک ثابت


گسترش رويکرد ارزشيابي کيفي توصيفي ؛ چرا؟ و چگونه؟

دکتر محمد حسني

 شادروان جلال آل احمد با ديدگان تيزبينش در آن سال ها در بخشي از کتاب "مدير مدرسه" نقدي بر نظام آموزشي وارد کرده است. گويي هنوز اين نقد بر نظام فعلي ما، که پس از گذشت سال‌ها، هم‌چنان وارد است. ‌جلال در اين بخش چنين مي گويد:

"گرچه،چوب هاي ناظم شکسته بود اما ترس دانش آموز از من که مدير باشم و از ناظم و از مدرسه و از تنبيه سالم مانده بود. وچه وحشتي! مي ديدم که اين مردان آينده در اين کلاس ها و امتحان‌ها،آن‌قدرخواهند ترسيد و مغزها و اعصابشان را آن‌قدر به وحشت خواهد انداخت، که وقتي ديپلمه شوند يا ليسانسه، اصلاً آدم نوع جديدي خواهند شد .آدمي انباشته از وحشت! انباني از ترس و دلهره، يک ورقه‌ي ديپلم يا ليسانس يعني تصديق اين که صاحب اين ورقه، دوازده يا پانزده سال تمام و هرسال چهار بار يا ده بار (امتحان)در فشار ترس قرارگرفته و قدرت محرکش ترس است و ترس و ترس ."

     نظام آموزشي ما سال‌هاست که  از سوي صاحب نظران اين حوزه نقد و بررسي مي‌شود و هر يک از ديدگاهي و بر اساس مبنايي به نقد نظام آموزشي پرداخته اند.يکي از مؤلفه‌هاي نظام آموزشي که بسيار مورد واکاوي و نقد قرار گرفته، مؤلفه‌ي ارزش‌يابي تحصيلي است . يکي از انتقادات جدي که بر آن نظام وارد شده است و مي شود ، خشونت پنهان و آشکار آن است . يعني همان چيزي که جلال آل احمد  سنجيده و هوشمندانه به آن اشاره کرده و  به خوبي نتايج اجتماعي آن را به تصوير کشيده است.تاکنون نقدهاي ديگري از اين دست بر نظام ارزش‌يابي تاکنون وارد شده است. از اين نقدها، کم و بيش همه‌ي معلمان آگاه‌اند و آن ها را از نزديک مشاهده کرده اند. در اين نوشتار مختصر مجال پرداختن به آن ها نيست. گرچه بيان اين نقدها  لازم است اما کافي نيست. کافي آن است که بر اين ضعف ها چاره‌اي مؤثر انديشيده شود.

      در ادامه مطلب بخوانید...


ادامه مطلب

 

نوشته شده توسط نازنین غفرانی در ساعت موضوع | لینک ثابت



statistics

قالب وبلاگ

آمارگیر وبلاگ